Külföldön

Ahhoz, hogy világosan lássuk, mi a cél a dugódíj bevezetésénél, jó, ha látjuk, mikor, hol vezették be még a világon, és azoknak milyen kihatásai voltak-vannak.

A dugódíj legelőször Szingapúrban került bevezetésre, még 1975-ben. A városban a közlekedési helyzet kaotikussá vált, éppen ezért – azt orvosolandó - találták ki ezt a megoldást. A cél, hogy a belvárosból kiűzzék a „nem oda való” gépjárműveket, maradéktalanul teljesült is (45 százalékos csökkenés) amellett, hogy a balesetek száma is mintegy 25 százalékkal csökkent.

Később aztán, a kilencvenes évek végén a régi, elavult rendszert egy újabbra módosították, így a fizetős zónákba behajtó járművek száma újabb 15 százalékkal csökkent. A szingapúri rendszer érdekessége például, hogy míg a csúcsidőben való – fizető zónában közlekedő jármű – közlekedéskor 15 dollár az útdíj, addig ugyan ez, a délidőben való behajtáskor már csak 2 dollár.

Londonban a bevezetés utáni két évben a zónába hajtók száma „csak” 18 százalékkal csökkent, viszont a metróvonalakon rohamosan nőtt a forgalom. Az autók száma azóta is folyamatosan csökken és jól láthatóan nő a buszok, kerékpárok és taxik megjelenése a fizetős zónákban. Az ottani felmérések szerint az eddig autóval közlekedők fele inkább a buszt választja. Mindezeknek köszönhetően a levegő szén-dioxid szennyezettsége a városban lecsökkent 20 százalékkal!

A stokcholmi példák szintén bizonyítják, hogy a legfőbb célja a dugódíj bevezetésének a környezet védelme volt. Itt próbaidőszakokat is bevezettek, melyek egyértelműen igazolták, hogy azok befejezésével az előzően mért igen kedvező mutatók újfent beálltak az eredeti, siralmas szintre. Amikor azonban visszaállították a dugódíjat, akkor az utak terheltsége ismét 20, a szén-dioxid szint 14, míg a forgalomban részt vevő gépjárművek száma 15 százalékkal csökkent!

Fentiekből kiindulva, valószínűleg a budapesti dugódíj is igazolni fogja magyarországi létjogosultságát, különös tekintettel a környezeti szempontokra.

Remélhetőleg eléri célját nálunk is, mely – nem feltétlenül a felsorolás szerinti prioritásban – a következő dolgokat tartja szem előtt:

  • Csökkenteni a város légszennyezettségét
  • Pénzt gyűjteni – remélhetőleg a tömegközlekedés fejlesztésére, korszerűsítésére
  • Csökkenteni a forgalmat
  • Felgyorsítani a forgalmat a zsúfolt utakon
  • Az utcák összképét javítani

Összegét tekintve, becslések szerint egy átlagos órabér 40, de maximum 100 százaléka lehet.