Hatásai

Mint minden döntésnek, a dugódíjnak is lehetnek a várt pozitív mellett, negatív hatásai is.

A kutatások és a több évtizedes tapasztalatok alapján azonban a Budapest matrica negatív hatásai elenyészőek lesznek a rövid-és hosszútávon bekövetkező pozitívak mellett.

A dugódíj előnyei várhatóan a következők lesznek:

  • Bevételi forrás Budapest városának, melyet bármilyen célra fordíthat
  • Adóztathatóak lesznek azok, akik a fővároson kívül élnek, de használják a városi úthálózatot, ezzel a városi infrastruktúra teljes jogú haszonélvezői
  • Megszüntetheti, vagy legalább csökkenti a nagyobb fejlesztések szükségességét az infrastruktúra terén. (nem kell új utakat építeni, vagy azokat szélesíteni.)
  • A lakosokat – mintegy – kényszeríti a tömegközlekedési eszközök igénybevételére
  • Nagymértékben csökkenti az útterhelést, a káros anyagok kibocsátását, és a járművek számát, így várhatóan kevesebb lesz a baleset is
  • Csökkenti a dugókat a kisebb számú gépjármű jelenléttel és egyidejűleg gyorsíthatja az előtte súlyosan terhelt utak forgalmát
  • Támogathatja a kerékpározás, gyaloglást, és az autómegosztást több fő közlekedése esetében
  • Mivel a dugók csökkennek, ezért az eddig azokban eltöltött idő is redukálódik. Az ebből adódó stressz is minimalizálódhat otthon és a munkahelyeken egyaránt

Esetleges negatív következmények:

  • Eleinte nehézkes lehet a díj befizetésének ellenőrzése
  • A technikai háttér kiépítése majd későbbi karbantartása is komoly összegeket emészt fel
  • A belvárosi rész – várhatóan csak ideiglenes – elnéptelenedésére lehet számítani, mivel a gépjármű vezetői inkább a zónán kívüli területeken lévő bevásárlóközpontokat, vagy kisebb boltokat célozzák meg a belvárosi üzletek helyett, azok rovására
  • Csökkenheti a mobilitást a családokban
  • Növelheti a gyenge minőségű tömegközlekedésre szoruló szegények és a dugódíjat könnyedén kifizető gazdagabb emberek közötti – már amúgy is jelen lévő társadalmi ellentéteket

Remélhetőleg a dugódíj bevezetése inkább pozitív hatásokkal jár majd, és beváltja a hozzá fűzött reményeket. A rendszer kialakítása előtt azonban fontos lenne hatástanulmányokat végezni. Eddig ilyen tanulmányok nem készültek, ezért a Budapesti dugódíj előnyeinek és hátrányainak arányait majd csak annak használatba vétele után ismerhetjük meg, és a döntés súlya is csak a tapasztalatoknak köszönhetően lesz látható.

Nyilvánvaló, hogy a Budapest matrica valójában egy adózási mód, s mint olyan, újabb terhet ró a lakosság nagy részére, ahogy a pályamatricák bevezetése is ezzel járt annak idején. Ha azonban a város valóban a megfelelő célra fordítja a dugódíjból származó bevételt, akkor joggal remélhetjük azt is, hogy a fentebb felsorolt hatások mellett a város összképének javításában nagy szerepet tulajdoníthatunk a bevezetésének.