Hatásai
Mint minden döntésnek, a dugódíjnak is lehetnek a várt pozitív mellett, negatív hatásai is.
A kutatások és a több évtizedes tapasztalatok alapján azonban a Budapest matrica negatív hatásai elenyészőek lesznek a rövid-és hosszútávon bekövetkező pozitívak mellett.
A dugódíj előnyei várhatóan a következők lesznek:
- Bevételi forrás Budapest városának, melyet bármilyen célra fordíthat
- Adóztathatóak lesznek azok, akik a fővároson kívül élnek, de használják a városi úthálózatot, ezzel a városi infrastruktúra teljes jogú haszonélvezői
- Megszüntetheti, vagy legalább csökkenti a nagyobb fejlesztések szükségességét az infrastruktúra terén. (nem kell új utakat építeni, vagy azokat szélesíteni.)
- A lakosokat – mintegy – kényszeríti a tömegközlekedési eszközök igénybevételére
- Nagymértékben csökkenti az útterhelést, a káros anyagok kibocsátását, és a járművek számát, így várhatóan kevesebb lesz a baleset is
- Csökkenti a dugókat a kisebb számú gépjármű jelenléttel és egyidejűleg gyorsíthatja az előtte súlyosan terhelt utak forgalmát
- Támogathatja a kerékpározás, gyaloglást, és az autómegosztást több fő közlekedése esetében
- Mivel a dugók csökkennek, ezért az eddig azokban eltöltött idő is redukálódik. Az ebből adódó stressz is minimalizálódhat otthon és a munkahelyeken egyaránt
Esetleges negatív következmények:
- Eleinte nehézkes lehet a díj befizetésének ellenőrzése
- A technikai háttér kiépítése majd későbbi karbantartása is komoly összegeket emészt fel
- A belvárosi rész – várhatóan csak ideiglenes – elnéptelenedésére lehet számítani, mivel a gépjármű vezetői inkább a zónán kívüli területeken lévő bevásárlóközpontokat, vagy kisebb boltokat célozzák meg a belvárosi üzletek helyett, azok rovására
- Csökkenheti a mobilitást a családokban
- Növelheti a gyenge minőségű tömegközlekedésre szoruló szegények és a dugódíjat könnyedén kifizető gazdagabb emberek közötti – már amúgy is jelen lévő társadalmi ellentéteket
Remélhetőleg a dugódíj bevezetése inkább pozitív hatásokkal jár majd, és beváltja a hozzá fűzött reményeket. A rendszer kialakítása előtt azonban fontos lenne hatástanulmányokat végezni. Eddig ilyen tanulmányok nem készültek, ezért a Budapesti dugódíj előnyeinek és hátrányainak arányait majd csak annak használatba vétele után ismerhetjük meg, és a döntés súlya is csak a tapasztalatoknak köszönhetően lesz látható.
Nyilvánvaló, hogy a Budapest matrica valójában egy adózási mód, s mint olyan, újabb terhet ró a lakosság nagy részére, ahogy a pályamatricák bevezetése is ezzel járt annak idején. Ha azonban a város valóban a megfelelő célra fordítja a dugódíjból származó bevételt, akkor joggal remélhetjük azt is, hogy a fentebb felsorolt hatások mellett a város összképének javításában nagy szerepet tulajdoníthatunk a bevezetésének.