Budapest közlekedése

Az már bizonyos, hogy a dugódíj Budapesten bevezetésre kerül, de, hogy pontosan milyen lesz, még nem tudni pontosan.

Előre láthatóan, ahogy azt a jelenlegi előkészületek is bizonyítják, differenciált díjra, egy-vagy két zónára, kamerás ellenőrzésekre és javuló levegőminőségre lehet számítani. Az árát illetően is vannak jóslatok, mi szerint 500 és 700 forint körüli lehet a Budapest matrica napi díja. A főváros vezetése arról is beszélt, hogy a zóna mindenképp érinteni fogja a Hungária körút kiterjesztett területeit.

A tanulmánytervezet

A dugódíj rendszer előkészítése az év második felében már lendületet vehet. A Fővárosi Közgyűlés mintegy 65 millió forintot szavazott meg az ez évben tervezett munkálataira. Ez az összeg a témával behatóan foglalkozó „belső munkatársak tevékenységét, illetve az újabb megvalósíthatósági vizsgálatokat hivatott fedezni. A már meglévő tanulmányt fogja ehhez szigorúan igénybe venni Budapest újonnan megválasztott vezetése, melyet még 2009-ben készítettek az akkori politikusok.

Mivel azonban úgy látják, hogy az akkori tervezet nem teljes, ezért használata során újabb vizsgálatokra is sort fognak keríteni. A Budapesti Közlekedési Központ szerint a tanulmány szakszerű és alapos is.

A főpolgármester egy – a Népszavának adott – interjújában arról is beszélt többek között, hogy egy nem tőle származó javaslat is létezik, melyet ő, szavai szerint „jobb híján” el is fogad. A javaslat két fajta díjat tart ésszerűnek. Egy minimális egységes összeget a budapesti közigazgatási határon, illetve egy másik „kifejezetten dugódíjnak” nevezett díjat, mely a kiskörúti határvonalon illetve a belvárosban kerülne bevezetésre. A díj mértékéről konkrét döntés azonban egyenlőre nincsen, tette hozzá Tarlós István.

A főpolgármester azt is elmondta, hogy az egységes díj, mely a közigazgatási határt érinti, nem új, hiszen lényegében minden megyében van már matrica. Amennyiben Budapesten is bevezetésre kerül, az nem fog eltérni az országban már kialakult szokástól. Tarlós István többször is hangsúlyozta, hogy a dugódíj nem az ő ötlete, azt a korábbi városvezetés találta ki és vállalta szerződésben, a 4-es metróhoz adott – Unió általi – támogatással összefüggésben.

Így fogalmazott: „Itt nincs választási lehetőség, vagy vissza kell valamennyit fizetni az uniónak, vagy be kell vezetni a dugódíjat.”